Blogi
Hea uudis autoostjale: 2025. aasta maksud hindu ei tõstnud
Auto ・ 26.02.2025
Kuigi aasta on autoturule alanud rahulikult, ennustavad ekperdid, et kevadel hoog kasvab ning nõudlus sõidukite järele hakkab suurenema. Coop Liisingu juht Martin Ilves ja Autoportaal.ee juht Ando Rahu jagavad, mida peaks teadma, kui plaan on 2025. aastal autot müüa või soetada.
2024. aasta suur nõudlus mõjutas küll automüüjate laojääke, kuid müügirallist hoolimata on nii uute ja kasutatud autode laojääk Eestis endiselt hea. „Täna saab vaadata nii hinda kui valikut,“ räägib Ando Rahu, kelle sõnul on suuremad kasutatud autode müüjad võtnud registreerimistasu esialgu enda kanda. Rahu ootab, et registreerimismaksu hakatakse ka edaspidi ühel või teisel moel auto müügihinna ja liisingumakse sisse arvestama.
Kas registreerimisaasta mõjutab järelturuväärtust?
Coop Liisingu juht Martin Ilves toob välja, et auto registreerimisaasta mängib järelturul isegi olulisemat rolli kui registreerimismaksu suurus. Tänavu uut autot ostes tuleb küll tasuda kohe registreerimismaks, aga registreerimisaasta tuleb 2025, mitte 2024. „Kolme-nelja aasta pärast autot müües võib just see uuem registreerimisaasta mängida müügis olulisemat rolli kui registreerimistasu,“ sõnab Ilves.
Ka registreerimismaksu mõju on kardetust väiksem. Autoportaal.ee juht Ando Rahu toob välja, et enimmüüdud autode puhul on registreerimistasu suurusjärgus 500–600 eurot. 30 000 eurot maksva auto puhul ei ole tegemist summaga, mis enamikke ostjaid märkimisväärselt mõjutaks, leiab ta.
Ilvese sõnul tuleks kogusumma asemel mõelda rohkem kuumaksete peale. Kui kuumakse tõuseb 300 euro pealt 310 eurole, siis see tükki küljest ei võta. Samuti soovitab ta arvestada, et keskmisel Eesti perel, kellel on autoliisingu kõrval ka eluasemelaen, on euribori langus toonud igakuistele kuludele märkimisväärset leevendust.
Miks praegu on hea aeg auto ostmiseks?
Talvekuud on automüügis traditsiooniliselt rahulikumad, mis annab ostjatele paremad võimalused läbirääkimisteks ja pakkumiste võrdlemiseks. „Kui eelmisel aastal olid ostjad sageli sunnitud kiirelt otsustama, siis praegu on neil rohkem aega ja valikuvõimalusi,“ selgitab Rahu.
Kevade saabudes muutub olukord tõenäoliselt taas aktiivsemaks ning aprillist läheb müük tavaliselt üles. „Kui päike on taevas, siis tekib inimestel optimism ja suureneb ka taotluste arv,“ leiab Ilves. Ajalooliselt on teine kvartal olnud parim aeg automüügiks.

Praktilisus mängib enim rolli
Mida aeg edasi, seda enam tehakse valik praktilistel, mitte emotsionaalsetel kaalutlustel. Kui vahepeal arvati, et 2024. aasta lõpus ostetakse palju suure mootoriga raskeid autosid, siis tegelikult soetati kõige rohkem tavapäraseid praktilisi sõidukeid, kus maksud mängivad väiksemat rolli.
Kasutatud autodest olid populaarsemaid esmaregisteerimised Eestis Volkswagen Passat, Škoda Superb, Škoda Kodiaq, Volkswagen Passat, Volvo XC60 ja Volvo XC90. Uutest autodest aga olid mullu populaarseimad näiteks Škoda Octavia, Škoda Kodiaq ning Toyota RAV4.
Hoolimata maksumuudatustest ei hakka me suure tõenäosusega nägema Eesti teedel senisest rohkem väiksemaid autosid. „Meie elustiil, ühistransport ja vahemaad on teistsugused võrreldes Lõuna-Euroopaga. Seal ei paki õhtul kogu pere autosse, et sõita maale,“ tõdeb Rahu.
Siiski võivad autohuvilised hakata rohkem arvestama registreerimis- ja aastamaksuga, kui valikusse on jäänud 3-4 sarnast autot. Coop Liisingu juht toob välja, et autot ostes tuleks kindlasti arvestada ka selle jääkväärtusega. Praktilised keskklassi mudelid, nagu Škoda Octavia ja Toyota RAV4, on kõrgema jääkväärtusega ja populaarsemad valikud. Kuna järelturul võib sarnases klassis sõidukite hinnavahe ulatuda tuhandetesse eurodesse, tasuks jääkväärtuse peale rohkem mõelda.
Kas autot üldse tasub enam omada?
Viimasel ajal on sagenenud arutelud selle üle, kas auto omamine on endiselt mõistlik või tasuks kaaluda vajaduspõhist lühirenti. Martin Ilves tõdeb, et see sõltub inimese elustiilist. „Kui elad kesklinnas ja kasutad autot paar korda kuus, siis võib lühirent olla soodsam. Kuid kui peres on lapsed ja elatakse linnast väljas, muutub isiklik auto hädavajalikuks," selgitab ta.
Lisaks sellele ei pruugi ühistransport olla kõigi jaoks reaalne alternatiiv. „Hommikusel ja õhtusel tipptunnil võib ühistranspordiga liiklemine võtta kokku isegi kaks tundi, samal ajal kui autoga saaks sama teekonna läbida poole kiiremini – isegi ummikutes seistes," ütleb Ilves, kes seab aja ja mugavuse enda jaoks esikohale.
Kui oled mõelnud auto ostmisele, siis praegu võib olla isegi parem hetk kui 2024. aastal – valik on hea ning müüjad tulevad hinnas rohkem vastu. Uuri lähemalt nii Coop Panga liisingu kui autolaenu võimaluste kohta!