Oma andmete kaitsmiseks:
Petturid loovad mõne ettevõtte Facebooki lehe või kodulehega identse lehekülje. Loositakse välja auhindu, mille käigus ohver sisestab oma andmed või logib sisse ning sisestab oma salasõna ja PIN-koodid. Selle käigus tehakse petutehing või helistatakse ohvrile, et saada temalt kätte täiendavaid andmeid.
Petturid võivad imiteerida ka panga ametlikku internetipanga lehekülge. Klient võib sattuda sinna näiteks mõne lingi kaudu või läbi otsingumootori nagu Google. Sageli ostavad petturid enda petulehele reklaami, mis tõstab nende veebilehe otsingute hulgas esimeseks. Seetõttu on petuleht otsingumootoris kohati lihtsamini leitav kui õige internetipanga veebileht.
Petulehele sisestatavad andmed võimaldavad petturil kanda ohvri raha mujale, taotleda tema nimel väikelaenu või lõpetada hoiuseid.
Sagedased on juhtumid, kus inimestele helistavad petturid, kes esitlevad ennast pangatöötaja, politseiniku või maksuametnikuna. Ohvrile räägitakse telefoni teel erinevaid versioone: toimunud on mingi pettus või küberrünnak, kliendi kontot kuritarvitatakse, toimub operatsioon petturist pangatöötaja vastu, vaja on peatada laenutaotlus, e-posti kontot üritatakse kaaperdada, maksevahendiga üritatakse sooritada ostu, ülekandega seotud küsimused jms. Ohvril palutakse pettuse ärahoidmiseks anda oma isiklikke andmeid, mida muidu kunagi võõrastele isikutele ei tohi anda, nt sisestada oma Smart-ID , mobiil-Id või ID-kaardi PIN-koodid, anda oma pangakaardi number või lubada alla laadida isiklikku seadmesse mõni programm. Petturite eesmärk on mõjutada klienti sisestama PIN-koode, mille abil sooritatakse taustal kliendi kontolt tehingud, mida klient ise ei ole soovinud teha. Kõne tuleb justkui Eesti kohalikult numbrilt, aga tegelikult helistatakse välismaalt.
Petturid kasutavad petukõnedes ka tehisintellekti abi, mida võib olla keeruline ära tunda, kuna selle abil saab moonutada helistaja häält, keelt jne. See tähendab, et petturitel on tehisintellekti abi kasutades võimalik teha kõnesid erinevates keeltes ja imiteerida muuhulgas ka tuntud või ohvrile lähedasi inimesi.
Kuidas ära tunda:
Pane tähele, et tänapäeva tehnilised võimalused võimaldavad petturitel imiteerida erinevate asutuste ja ka sinu lähedaste numbreid ja välismaalt helistaja saab enda numbrit näidata kohalikuna.
Pane tähele, et tänapäeva tehnilised võimalused võiKui helistaja väidab end olevat politseinik, pangatöötaja või muu ametnik, helista enne mistahes toimingute tegemist selle asutuse üldnumbrile. Selgita välja, kas sulle antud asutusest tegelikult ka helistati ja miks.
Pea meeles – selleks, et näiteks peatada petturlik laenutaotlus, ei vaja politsei ega pank kliendi sekkumist (nt PIN-koode) ega abi.
Internetipettus, kus ohvrilt püütakse välja petta isiklikke andmeid - kasutajanime, paroole, krediitkaardi andmeid jms. Selline pettus võidakse teha e-kirja, kiirsuhtluse, mõne lingi, sotsiaalmeedias või internetis avaldatud võltsreklaami kaudu. Eesmärgiks on kätte saada kliendi autentimisvahendid ja/või pangakaardi andmed, peale mida sooritatakse kliendi kontolt tehingud, mida klient ei ole tegelikult soovinud teha.
Kuidas tuvastada:
Petturid võivad esineda investeerimismaaklerite või pangatöötajatena ja pakkuda tulusaid investeeringuid aktsiatesse, võlakirjadesse, krüptovaradesse või mujale. Pakkumisi tehakse nii telefoni teel kui sotsiaalmeedias või mujal internetis. Ohvrit meelitatakse võtma laenu ja/või lisaks paigaldama arvutisse tarkvara (nt AnyDesk programm), kus saab väidetavalt tootlust jälgida. Sealjuures suudavad petturid luua ohvrile illusiooni, justkui tema raha kasvaks investeeringutes. Kui ohver soovib oma raha kätte saada, siis mõjutatakse teda makseid veel juurde tegema ja tegelikkuses on ta sellest rahast ilma.
Kuidas tuvastada:
Petturid võivad sotsiaalmeedias, kohtinguportaalis või tutvumisäpis luua valeprofiili (näiteks sõjaväelase või humanitaarmissioonil viibija oma), teeselda romantilisi kavatsusi või teha nägu, nagu oleks leitud elu armastus.
Selle eesmärk on kasutada ära ohvri head tahet, et petta temalt välja raha või panna ohvrit ise pettuses osalema. Sageli tekitatakse pinevaid olukordi, kus ohver peab abistamiseks kiirelt kellelegi raha üle kandma.
Kuidas tuvastada:
Ohvrit ahvatletakse lotovõidu või pärandusega (üldjuhul saabub selle kohta teade e-postile), mille kättesaamiseks tuleb teha ettemakseid (menetlustasu, notaritasu vms) või esitada maksekaardi andmeid.
Kuidas tuvastada:
Petturid postitavad sotsiaalvõrgustikesse väga hea intressiga laenupakkumise. Ohver pannakse tegema ettemakseid laenu kättesaamiseks või maksma eelnevalt lepingutasusid. Samuti võidakse küsida maksekaardi andmed või internetipanga juurdepääs. Osadel juhtudel meelitatakse ohver enda nimel laenu võtma ja saadud raha edasi kandma, et rahastada mõnda äriprojekti või teenida investeerimise eesmärgil lisatulu.
Kuidas tuvastada:
Kuid pettused ei piirdu üksnes eelpool välja toodud näidetega ning petturid kasutavad ära ka teisi olukordi ja nõrkusi, millest tasub olla teadlik. Näiteks petetakse ja kasutatakse ära rahaasjadega hädas olevaid või joobes isikuid, tehakse võlts tööpakkumisi internetis, viiakse läbi pettusi veebiportaalides kaupa pakkudes (lubatakse tooteid, mida tellija ei saa, kuid mille eest ta on juba maksnud), saadetakse pakiautomaadi teavitused libalingiga jne.
Kuidas tuvastada: